الإنتاج الموسيقى جزء مهم من صناعة الاغنية سواء راب او غيره من انواع موسيقية ، فكان لازم نبدي اهتماما بالموزعين والمنتجين الموسيقيين في الوطن العربي و نجري معاهم مقابلات و منهم بدر عازم الموزع الفلسطيني المعروف في مشهد الراب العربي بأسم ويكيدز كان له إسهامات كثيرة جداً في المشهد العربي زي اشتراكه في البوم أم الموجات للرابر الادرني سينابتيك واشتراكه مع الرابر الفلسطيني أبن التنين و اشتراكه في الانتاج الموسيقى في البوم الرابر اللبناني تشينو.


إيه اللي دخلك في المزيكا؟

دائمًا كنت من مستمعي الموسيقى الإليكترونية، ولا مرة شد انتباهي كيف ممكن تنعمل هيك موسيقى، وبيوم تعجبت إنه الأصوات اللي خارجة من السماعة مش طالعة من آلات موسيقية، فهين بلش فضولي يقتلني لحد ما عرفت كيف ممكن تنعمل الموسيقى بشكل كامل، بتقدر تحكي الفضول هو اللي كشف موهبتي.



انت بتلعب آلات موسيقية؟

مابلعبش كثير على الآلات، أغلب وقتي بشتغل بالماوس بس بلعب بيانو وعندي جيتار اللي بتمرن عليه بشكل ذاتي وبستخدمه في التسجيل.

إيه اللي جذبك في الراب؟

الراب فن عملي، والفيرس الواحد بيعطيك مساحة كبيرة تقدر تتكلم فيها، على عكس الأنواع الثانية اللي بتحكمك بكتير أشياء عشان توصل فكرة.


إيه اكتر حاجة بتركز عليها في الإنتاج الموسيقي؟

عدم التكرار، وأهم حاجة لازم يكون كاتشي "ملفت للانتباه" عشان الموسيقى تاخذ حقها والمستمع يرجع يسمعها.


إيه رأيك في المشهد الموسيقي بالوطن عربي؟

المشهد الموسيقي العربي مشتت للأسف وما في إجماع على مشهد واحد، بمعنى انه المشهد نفسه مقسم لعدة مشاهد صغار، ناقص المشهد العربي الشغل بطريقة احترافية أكتر من كل النواحي.

إيه اللي خلاك تخوض تجارب غنائية؟ وإيه مشروع كوكب 11 مع "سينابتك" و "جيريس بعبيش"؟

اللي خلاني أخوض تجارب غنائية هو إني مع التجربة شفت إني بقدر أنتج موسيقتي واكتب كلماتي واللحن واعمل كل شي ب إيدي.


و كوكب 11؟

"كوكب ١١" هي فرقة موسيقية مكونة من ٣ أشخاص، أدوارنا تُعدّ أكثر من عددنا، من غناء لصناعة الموسيقى والعزف على آلات مثل الجيتار، الساكسفون وغيرها. بنعمل أكثر من نوع موسيقي، اللي هما "الألترنيتف" والـ "آر آند بي"، كل واحد فينا من منطقة مختلفة وبيمثل مكان معين، على عكس موسيقتنا اللي هي ما بتمثل منطقة واحدة بل بتمثل كوكب كامل ، اللي هو كوكب ١١.



تجربتك مع سينابتيك في البوم "أم الموجات"

كان كثير سهل إني اشتغل مع ليث، كنا فاهمين بعض وما كان في متطلبات أو إعاقات غير إن كل واحد فينا في مكان بعيد، بس تطورت كثير من خلاله.



في صوت موسيقي تقدر تميز نفسك بيه؟ يعني مثلا لما بسمع بروديوسر زي "مترو بومين" بنقدر نقول إن المزيكا دي هو اللي عاملها، هل أنت شايف إنك ماشي في الاتجاه ده؟

اللي دايماً بيميز بدر عازم هو الخلط بين العزف اللايف أو البيور والعزف باستخدام البرامج  "producing”.


مين البروديوسرز العرب اللي أنت متأثر بيهم؟

متاثر ب جيريس بعبيش، بو كلثوم، يدخن.


متأثر بمين من البروديوسرز الأجانب؟

Son Lux, Arca, Josh Pan, What So Not

إيه العدة اللي أنت بتستخدمها؟

Microphone : Rode NT1 Kit

Sound Card : Lexicon IO 22

Monitors : Alesis Elevate 5 MKII

MIDI : Icon iKeyboard 3

Guitar : Cort Source Cherry Semi acoustic 335

Percussion : Shakers and Toys


مين نفسك تنتج ليهم مزيكا؟

بو كلثوم, مريم صالح, ياسمين حمدان, ابيوسف ومروان موسى.


إيه اللي بيميز البروديوسر عن التاني؟

اللي بميز البروديوسر هو اللي الجمع بين أصوات مختلفة ويعمل منهم صوت جديد وأهم حاجة يكون فاهم الفنان اللي بيشتغل معاه ويكونوا متفقين.


أنت خضت تجارب موسيقية غير الراب؟ و هل في فرق بين الإنتاج الموسيقي للراب والبوب أو غيره من أنواع؟

في إنتاج الموسيقى للراب بتركز على صوت معين وتكرار الصوت ده، أما في أنواع موسيقية تانية، بنستخدم تسجيل لايف أكثر وتنوع أكثر.

إيه المشكلة اللي بتواجه البروديوسرز العرب؟

الإمكانيات أحيانًا بتكون محدودة والتواصل بين الفنان البروديوسرز بيكون صعب شوية.


إيه الأغاني اللي أنت أنتجتها عجبت الجمهور بس أنت مش راضي عنها؟

أغنية السينابتك "لولا" كنت بتمني لو اشتغلت عليها أحسن.



هل في أي عائد مادي من الإنتاج الموسيقي أو ممكن يبقى في عائد مادي؟

في عائد مادي لكن قليل جداً حالياً، بس شغال على إنه يزيد.


هل في وقت فكرت إنك تبطل تعمل مزيكا؟

أكيد، الحياة الشخصية بتأثر فيك من ناحية موسيقية، وبيجي عليك أوقات تحس إن اللي بتعمله مش إله نتيجة أو بتسأل نفسك ليه بتعمل موسيقى وشو الهدف؟ بس الفترات دي بتتكرر كثير وهي فترة وبتعدي وبتكمل.